Det är faktiskt Datainspektionen (DI) som är tillsynsmyndighet för inkassoverksamheten i Sverige. Det är inte så konstigt som det låter, inkasso räknas som en integritetsfråga.
Nu har DI granskat elbolagens inkassoverksamhet, och kommer med en hel del kritik. Bolag ägnar sig bland annat åt vad som myndigheten betecknar som utpressning och har ogiltiga villkor i sina avbetalningsplaner. Det skriver DI i ett pressmeddelande, som också har gett upphov till en TT-notis.
För att ett elbolag ska kunna stänga av elen till en kund krävs att kunden begått ett avtalsbrott som är ”väsentligt” enligt ellagen. Men flera av de granskade elbolagen hotar att stänga av elen utan att först ha bedömt om så är fallet. Bolagen är ofta otydliga kring vad kunden som inte betalat sin räkning faktiskt är skyldig att betala. I vissa fall använder bolagen otillåtna påtryckningsmedel, som att hota med att koppla in sociala myndigheter. Det förekommer även att elbolagen debiterar avgifter utan att de har stöd för det och för in ogiltiga avtalsvillkor i amorteringsplanen, skriver DI.
DI har skrivit en rapport om granskningen, länk finns i pressmeddelandet.
Lämna ett svar