web analytics
  • Konsumentombudsmannen (KO) vill få möjligheter att snabbare ingripa mot oseriös marknadsföring som bryter mot marknadsföringslagen. I dag kan KO utfärda förbud men då måste företaget godkänna föreläggandet. Annars måste KO dra företaget inför rätta, vilket kan ta lång tid.

    Nu har KO, Gunnar Larsson, skrivit till Regeringen och begärt förändringar i lagstiftningen, skriver KO i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av Ekot.

    Varje år anmäler omkring 6000 personer att de känt sig lurade av företag. Det kan handla om företag som marknadsför ”gratis provpaket”, men där kunder mot sin vilja blir abonnenter, skriver Ekot.

    KO vill kunna utfärda ett bindande förbud direkt. Det skulle innebära att oseriösa företag inte kan fortsätta lura kunder under lång tid.

    – Det skulle underlätta för oss om det var vi på Konsumentverket, och jag som konsumentombudsman, som kan förbjuda viss marknadsföring och därefter får man pröva i domstol om vi gjort rätt, säger Gunnar Larsson till Ekot.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:30

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.