För fyra år sedan beslutade Coop att återinföra systemet med återbärning för alla inköp, som ett lockbete för att få trogna kunder. Men systemet har gett stora utgifter för det förlusttyngda företaget. Inte heller har kundernas lojalitet ökat i den utsträckning man önskat.
Nu ska Coop skrota systemet och ersätta det med ett nytt, annorlunda konstruerat, berättar TT i en vitt spridd artikel.
– Vi kommer att göra om vårt återbäringsprogram, som vi kallar det i dag, under året och göra det till en annan och bättre modell, säger Coops informationschef Kristofer Myrevik till TT.
Hur det nya systemet ska se ut är oklart. Enligt en artikel i SvD, som hänvisar till branschtidningen Icanyheter, kan det vara frågan om ett poängsystem som skall ge mer differentierade erbjudanden till medlemmarna. Coop själva väljer att inte kommentera hur det nya systemet kommer se ut innan det är klart, skriver SvD.
Det låter som om Coop kommer att ha ett system som liknar andra aktörers. Då kommer Coop helt att tappa sin särart. Jag undrar hur klokt det skulle vara?
Andra bloggar om: Coop, Återbäring, Livsmedelshandel, Dagligvaruhandel
Lämna ett svar