Ett bröd som bakas i ett storbageri och sedan säljs i butik får inte kallas hembakat. Det är vilseledande, anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd i ett utslag. Utslaget har gett upphov till en TT-artikel.
Avgörandet gäller brödet under namnet ”Dr Sterns Hembakat Lant” som säljs under varumärket Lockarps. Men producenten håller inte med.
-En limpa i bröddisken som har varumärket Lockarps på påsen, det tror väl ingen människa att den skulle vara hembakad i ordets egentliga mening, säger producenten Håkan Sigvant på Sigvants Bageri till Sydsvenskan.
I mitt tycke är det här ett gränsfall, men brödet är inte hembakat. Jag drar omedelbart en parallell till ordet butiksbakat, som ofta möter oss. I det fallet är brödet bara gräddat i butiken, det handlar om så kallad bake-off. Butiken köper bröd som är färdigt i fryst form. Det är bara själva gräddningen som sker i butiken. Ska det få kallas butiksbakat? I stället vore butiksgräddat en sannare beteckniing.
Andra bloggar om: Dr Sterns Hembakat Lant, Lockarps, Reklamombudsmannen, Hembakat, Butiksbakaat, Reklam, Marknadsföring
Lämna ett svar