För nya mobil- och bredbandsabonnemang får uppsägningstiden vara högst en månad. Det är en av följderna av nya regler i lagen om elektronisk kommunikation, skriver Post- och telestyrelsen (PTS) i ett pressmeddelande. Däremot är det fortfarande tillåtet att avtala om bindningstid, för konsumenter får den dock vara maximalt 24 månader.
En annan nyhet är att konsumenter som köpt mobiltelefon eller annan utrustning (till exempel modem för mobilt bredband) med operatörslås ska kunna vända sig till operatören och få utrustningen upplåst utan kostnad efter bindningstidens slut.
Lagändringen trädde i kraft den 1 maj 2014 och gäller inte abonnemang som tecknats före detta datum och inte heller för företag. I sådana fall kan vissa operatörer ändå frivilligt erbjuda kortare uppsägningstider eller gratis borttagning av operatörslås. Fråga din operatör vad som gäller i ditt fall, tipsar PTS.
Det vore väl på tiden om liknande regler skulle gälla även för digital-tv-abonnemang. Jag har aldrig förstått varför dessa har flera månaders uppsägningstid.
Andra bloggar om: Mobilabonnemang, Bredbandsabonnemang, Bindningstid, Operatörslås, Uppsägningstid, Telekom
Lämna ett svar