Jag börjar tröttna på allt butiksbakat. Inte att det finns nygräddat bröd i nästan varje matbutik, utan på begreppet butiksbakat. Det är nämligen nästan aldrig sant.
Det är väldigt få butiker som har ett get bageri. Jag känner till några få sådana. I stället brukar butiksbakat betyda att brödet har gräddats, eller till och med slutgräddats, i butiken.
I de allra flesta fall står ”butiksbakat” för så kallad bake-off. Brödet levereras i fryst form till butiken, som sedan gräddar det. Det ger butiken flera fördelar, framför allt tar de ut ett högre pris.
Butiken bakar alltså inte brödet. I mina ögon handlar det om vilseledande marknadsföring.
Samma inställning verkar Livsmedelsverket ha. Som jag tidigare berättat har de kritiserat kedjan 7-eleven för dess marknadsföring av bröd. Enligt verket är det olagligt att kalla bake off-bröd för ”nybakat” eftersom sådant bröd ska vara bakat från grunden samma dag som det säljs. Det skrev jag om våren 2011, men det verkar inte ha hänt något.
Det kanske vore dags för en anmälan till Konsumentverket som brukar hantera frågor om vilseledande marknadsföring.
Andra bloggar om: Bröd, Butiksbakat, Nybakat, Bake off, Marknadsföring, Livsmedelshandel
Lämna ett svar