Post- och telestyrelsen (PTS) får in allt fler anmälningar som gäller marknadsföring av telefonitjänster, berättar Råd & Rön.
– Vi ser problemen och att de växer. Vi får många klagomål, så det är viktigt att titta på frågan, menar Olof Bjurö, chef för enheten för konsumenttillsyn.
Gatuförsäljningen av både fast och mobil telefoni har blivit aggressivare. Nya kunder som nappat på erbjudanden har blivit anslutna till en operatör utan att ha gett sitt medgivande.
– Gatuförsäljning är en pressad situation, försäljarna är envisa. Och så tror många att ångerrätten gäller, spekulerar Olof Bjurö.
Men vid gatuförsäljning gäller inte den ångerrätt som finns i distansavtalslagen. Detta vill PTS nu ändra på, och har därför ställt sig bakom Konsumentverkets krav på att ångerrätten bör utvidgas, skriver tidningen.
För mig är det obegripligt att den ansvariga ministern, konsumentminister Nyamko Sabuni, ännu inte gjort något åt dessa missförhållanden. ”Vi arbetar med saken”, är det enda besked hon gett. Å andra sidan verkar hon inte speciellt intresserad av konsumentfrågor!
Andra bloggar om: Gatuförsäljning, Ångerrätt, PTS, Konsumentministern, Nyamko Sabuni
Lämna ett svar