web analytics
  • Försäljning 17.11.2014

    Det är gratis, och enkelt, att ansluta sin telefon till spärrtjänsten mot telefonförsäljning, NIX-registret. Men nu har Konsumentverket fått in mer än 200 anmälningar från konsumenter som känner sig lurade av ett företag som heter Stoppa Telefonförsäljning Limited, registrerat på Malta. Många av anmälarna är äldre. Det berättar SvD i en artikel.

    Företaget tar mycket bra betalt för att utföra den enkla åtgärden att anmäla en ”kunds” telefonnummer till NIX-registret. Men anmälarna verkar inte ha uppfattat att de har blivit uppringda av ett företag som erbjuder en tjänst som de tar betalt för. Vissa säger att de avböjt tjänsten.

    Anmälarna har fått fakturor på 299, 399 eller 499 kronor. Fakturorna har sålts vidare till ett betaltjänstföretag som varit snabba på att låta dem gå till indrivning om de inte betalats i tid, berättar tidningen.

    Enligt SvD har KoV skickat en begäran om åtgärder till sin motsvarighet på Malta.

    Om man hamnar i en sådan här situation är det viktigt att man hör av sig till företaget och bestrider fakturan, i detta fall även till betaltjänstföretaget.

    Men historien visar hur viktigt det är att ändra lagstiftningen, i enlighet med förslaget från Sveriges konsumenter. Vid telefonförsäljning ska det vara obligatoriskt med en skriftlig bekräftelse innan ett avtal är giltigt. Då kan mycket skojeri undvikas.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 12:31

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.