McDonalds säger i sin marknadsföring att de samarbetar med 1000 svenska bönder. I samma andetag (läs intill) säger de att deras hamburgare innehåller 100 procent rent nötkött.
Det resulterade i att reklamen blev anmäld till reklambranschens egen reklamombudsman (RO). Anmälaren tyckte att detta tillsammans kunde upplevas som om hamburgarna innehöll 100 procent svenskt nötkött, trots att den verkliga andelen var under 50 procent.
RO höll med och fällde reklamen. McDonalds lovar nu att se över sin reklam, läser jag i SvD som uppmärksammat fällningen.
Det här är ett typiskt exempel på att man, utan att direkt ljuga, ger intryck av att verkligheten ser annorlunda ut än den i själva verket är. Speciellt gäller det politiska budskap, där det är lätt att glömma en del av sanningen. ”Invandringen kostar….”
Andra bloggar om: Reklam, Reklamombudsmannen, McDonalds
Lämna ett svar