Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Allt fler väljer bort fast telefoni
  • Telekom 01.08.2008

    Allt fler väljer att säga upp sitt fasta telefonabonnemang, läser jag i DN. På ett år har Telia tappat nära åtta procent av sina fasta abonnemang och Tele2 drygt tolv procent. Kunderna väljer istället att ringa med mobiltelefon eller via bredband.

    – Det kommer att ske en avtrappning av den traditionella fasta telefonin ganska snabbt under de närmaste åren, när kunder inser att det är billigare och mer effektivt med andra lösningar, säger Erik Hallberg, ansvarig för fast telekom på TeliaSonera i Sverige.

    På ett år har Telia Soneras gamla, fasta abonnemang minskat med 277 000. Motsvarande siffra för den andra stora teleoperatören Tele2 är 121 000.

    Många kunder som har sagt upp sina abonnemang har gått över till att bara använda mobiltelefon, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2:

    – Priserna för mobilsamtal har sjunkit, och då är det enklare och billigare att bara ha en mobiltelefon som ”hushållstelefon”, istället för den fasta. Då får du också ringa för abonnemangskostnaden, vilket du inte får med en fast telefon.

    De som väljer bort fast abonnemang är ofta ungdomar som flyttat hemifrån och då bara använder sin mobil i det nya hemmet. De som aktivt avslutar sitt fasta abonnemang väljer ofta att ha telefon via bredband eller kabel istället, säger Thomas Ekman.

    Flykten från den traditionella telefonin har gått snabbare utomlands än i Sverige. Att inte fler svenskar använder IP-telefoni kan bero på att de får bredband via sitt fasta nät, tror Thomas Ekman.

    – Då måste du ändå betala en fast avgift per månad som du inte får ringa för. Det kan förändras när den nuvarande ADSL-tekniken fasas ut inom några år, och då kommer nog många att gå över till IP-telefoni, säger han till DN.

    Även jag har sagt upp mitt fasta abonnemang, och ringer via bredbandet. På så sätt har jag halverat min telefonkostnad. Men jag förstår fortfarande inte hur Telia resonerar, både när det gäller den fasta kostnaden för abonnemang och när det gäller samtalskostnader. Ska det verkligen vara rejält dyrare i båda fallen?

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 5:38

  • 2 Kommentarer

    • mikael skriver:

      Det jag förstår minst av allt är att många väljer bort det traditionella telefonnätet för IP-telefoni (som de kan koppla in sin vanliga fasta telefon till), visst är det kanske lite billigare – men vid strömavbrott och liknande slås IP-telefoni ut, medan fast telefoni vanligtvis fortsätter att fungera så länge inga ledningar rivits ned – vilket gör att de inte kan ringa efter hjälp i de fall där det kanske är som mest nödvändigt.
      Mobiltelefoni är inte riktigt lika känsligt för sådant, men jag har för mig att sändarmasterna bara har reservström för några timmar efter att ett strömavbrott inträffat, men har man tur kan man ju om man går till högre mark få kontakt med master längre bort som kanske inte blivit av med strömmen..

    • Carl skriver:

      mikael: Ditt resonemang är i princip korrekt. De flesta modem är anslutna till vägguttaget och blir strömlösa vid ett elavbrott. Men eftersom d använder nätadapter skulle man i princip använda batterier i stället, jag har dock aldrig provat.

      Jag har faktiskt, på landet, råkat ut för att ingen telefoni funkade efter ett par timmar av strömavbrott pga en höststorm. De flesta mindre telefonstationer försörjs med hjälp av ackumulatorer vid ett strömavbrott, och de räcker inte hur länge som helst. Större stationer har dieselgenratorer. /Carl

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.