web analytics
  • Uglies”En krokig morot är också en morot och en knölig tomat är också en tomat”. Så resonerar Coop när de lanserar kampanjen ” Det är insidan som räknas”, skriver de i ett pressmeddelande.

    Kampanjen sägs vara ett led i arbetet att minska matsvinnet. Den innebär att Coop ska börja köpa in frukt och grönsaker som inte ser perfekta ut, och sälja dem till ett lägre pris.

    – Hela 15-30 procent av frukt och grönt ratas redan i produktionsledet för att de inte är perfekta. Det tycker vi är tråkigt och onödigt. Vi har bestämt oss – en gång för alla – att det inte är ytan som räknas, säger Louise König, hållbarhetschef Coop Sverige AB i pressmeddelandet.

    Jag kan inte annat än tycka det är bra. Varför ska vi inte ha tillgång till icke perfekta grönsaker också, om kvaliteten i övrigt är bra. Jag är helt och hållet villig att handla sådana produkter, speciellt om jag kan köpa dem till lägre pris. Är jag exempelvis i Medelhavsländerna brukar detta urval finnas till hands, varför inte här?

    Coops pressmeddelande uppmärksammas även av DN.

    Uppdatering: Även Konsumentföreningen Stockholm (KfS) kommer med ett pressmeddelande om ”fula” grönsaker och frukt. KfS har länge drivit kampanj mot matsvinnet.

    – Det är hög tid att testa fula frukter i Sverige. Coop har just meddelat att de kommer att införa ugly fruits i några butiker i höst, men mer behöver göras. Vi uppmanar alla aktörer att samarbeta så att slöseriet minskar, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, KfS.

    Uppdatering: Nu finns de ”knasiga” grönsakerna på ”utvalda stormarknader” (cirka 30) i hela landet, skriver Coop i ett pressmeddelande, något som också uppmärksammas av DN.

    Andra bloggar om: , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 11:06

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.