web analytics
  • Välgörenhet 03.11.2015

    Allt fler trycker på donationsknappen när de pantar sina burkar och flaskor. Det är troligtvis flyktingkrisen som gjort att vår donationsvilja ökat, rapporterar Ekot.

    Både Ica och Axfood har pantautomater med donationsknappar, till Röda korset respektive Rädda barnen. Båda organisationerna rapporterar en markant ökning av donationer under september, som normalt sett brukar vara en dålig månad. 740 000 kronor gav knapptryckningar i ICA-butiker, ett par hundra tusen mer än vanligt, och Rädda barnen rapporterar runt 40 procent fler som trycker på donationsknappen.

    Coop, vars donationsknapp gäller trädplantering via Vi-skogen, kan inte se någon ökning.

    – Vi ser att ökningen är markant, vi ser att det finns ett samband med det som speglas i media och det syns i hela landet, säger Nils Nilsson ansvarar för företagsinsamlingen på Röda Korset, till Ekot.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:12

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.