Varor som är i stort sett identiska kostar mer när de riktar sig till kvinnor än till män, berättar DN som hänvisar till en brittisk undersökning som tidningen The Times genomfört. Tyvärr måste man betala för att läsa originalartikeln i Times.
Till exempel är en rosa sparkcykel dyrare än en blå och jeans från Levis nästan 50 procent dyrare, enligt undersökningen. Andra exempel är att Tescos rosa engångsrakhyvlar var dubbelt så dyra som de blå och hos Amazon var Playmobils piratskepp billigare än företagets ”Fairy Queen”-skepp. Det ska handla om jämförbara varor, skriver DN.
Men det fanns ett undantag: Underbyxor var dyrare för pojkar än för flickor, skriver tidningen.
Det här är ett fenomen som jag inte uppmärksammat tidigare. Det vore intressant med en liknande undersökning på den svenska marknaden. Stämmer slutsatsen är det häpnadsväckande.
Andra bloggar om: Priser, Kön, Prisskillnad
Lämna ett svar