web analytics
  • Handel 18.02.2016

    När jag nyligen besökte köpcentret vid Globen i Stockholm, Globen shopping, noterade jag att flera lokaler stod tomma och anslag efterlyste nya hyresgäster. Även i Liljeholmens galleria finns tomma lokaler och små aktörer byts ut med ojämna mellanrum.

    Den som följt min blogg har kanske noterat att jag är kritisk till stora köpcentra. Mitt främsta argument är att de utarmar stadsbilden, mindre, specialiserade och fackkunniga, affärer försvinner. Bara de stora aktörerna finns i galleriorna, som alla ser likadana ut.

    Nu läser jag till min förfäran att flera stora köpcentra planeras runt om i Sverige. Efter den senaste ”suoergallerian”, Mall oif scandinavia i Solna, planera köpcentra med en handelsyta som motsvarar 14 sådana supergallerior.

    Det är SvD som tagit del av en kartläggning som gjorts av HUI Research. Den visar att det sammanlagt finns planer för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handelsyta i riket. Av dessa planeras 1,4 miljoner kvadratmeter färdigställas fram till 2020.

    – Vår prognos är att omkring 75 procent av ytan kommer att förverkligas, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, till tidningen. Han förklarar att allt som planläggs inte blir verklighet men konstaterar samtidigt att det är bra fart i byggandet av ny fysisk handel, trots en växande e-handel.

    Enligt planerna kommer flera nya köpcentra att byggas runt om i Stockholmsregionen. Men även på platser som Göteborg, Umeå,
    Kristianstad och Haparanda finns planer.

    Vill vi ha dem?

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:51

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.