Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Ökat antal anmälningar till ARN
  • Allmänt 05.08.2008

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har haft en stadig ökning av ärenden på senare år, läser jag i Sysdvenskan.

    Trenden håller i sig. Första halvåret 2008 fick ARN in 4 924 anmälningar, vilket är 9 procent fler anmälningar än samma period 2007.

    Myndighetens beredningschef Maria Berge tror dock inte det beror på att varor och tjänster blivit sämre eller att svenskens blivit mer benägen att klaga.

    – Snarare speglar den goda konjunkturen på senare år. Folk har haft råd att köpa fler nya prylar. Många har renoverat hus och skaffat avancerade produkter som bubbelpooler och liknande.

    Arn fungerar som en domstol. Ungefär vart tredje ärende kan klubbas direkt av kansliet med stöd av praxis från tidigare utslag. Men de flesta ärenden går upp i nämnden, där representanter från Konsumentverket och branschorganisationerna avgör tvisterna.

    Maria Berge tror många klagomål skulle kunna undvikas om konsumenten läste på lite bättre om det man köper. Det finns massor att läsa på nätet, till exempel tester av produkter och andra köpares erfarenheter.

    – Man kan också googla företaget som säljer och se vad som skrivits om det. Och kontakta gärna kommunens konsumentvägledare, som har lokal information, tipsar Maria Berge via Sydsvenskan.

    Det kan noteras att konsumenterna får rätt i cirka 40 procent av fallen. Innan du kontaktar ARN bör du kolla deras hemsida för att se vad som gäller. Det finns till exempel olika beloppsgränser för olika typer av klagomål. Men det underlättar alltid om du först tar hjälp av din lokala konsumentvägledare.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:13

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.