Många däck som ska vara bra för miljön är direkt livsfarliga i trafiken. Miljö och trafiksäkerhet går inte ihop enligt ett nytt test, berättar DN.
Miljöbilstrenden driver på utvecklingen, också inom däcksbranschen. Och nu visar Teknikens Värld som i sitt senaste nummer testat däckhandlarnas bästa miljöval att det finns ett samband – ju mer lättrullat däck, desto sämre vägegenskaper.
– Det märktes framför allt på blöt asfalt. Vissa var hemskt dåliga, säger Ruben Börjesson, journalist på motortidningen, till DN.
Det finns egentligen bara ett däck som profilerat sig på lågt rullmotstånd, Michelins Energy Saver. Men Teknikens Värld bad dessutom nio andra tillverkare skicka in sina mest lättrullande däck och jämförde sedan saker som undanmanöver, vattenplaning, rullmotstånd och bromssträcka.
Och nu visar Teknikens Värld som i sitt senaste nummer testat däckhandlarnas bästa miljöval att det finns ett samband – ju mer lättrullat däck, desto sämre vägegenskaper.
– Det märktes framför allt på blöt asfalt. Vissa var hemskt dåliga, säger Ruben Börjesson, journalist på motortidningen, till DN.
Vid det våta bromsprovet från 100 kilometer i timmen förvånades Ruben Börjesson. Där det bästa däcket hade stannat rullade det sämsta förbi i 47 kilometer i timmen.
Förklaringen är miljödäckens hårda gummi. De rullar bättre, på samma sätt som ett tåghjul rullar bättre än en ballong. Men ballonghjulet har bättre fäste.
– Branschen har inte lyckats kombinera miljövänlighet med prestanda. Nu måste tillverkarna bjuda till och lösa det här. Jag tror att miljödäcken kommer att vara riktigt bra om fem år. Då har vi knappast kvar några andra däck längre, säger Ruben Börjesson till DN.
Lämna ett svar