web analytics
  • Allmänt 12.04.2017

    EU:s konsumentmyndigheter har tillsammans granskat 352 jämförelsesajter för resor. Vårt svenska konsumentverk har deltagit i granskningen och tittat närmare på tio sajter berättar verket i ett pressmeddelande.

    Det är framför allt olika ”rankningar”, och därigenom presentationen av sökresultaten, som ses som problematiska.

    – Jag såg framför allt att det är oklart hur rankningen av sökresultat på resesajterna tas fram. Om rankningen sker utifrån ”populäraste” eller ”bästa” vill man ju som konsument veta att det verkligen är en riktig bedömning av kvaliteten. Nu är det på många ställen väldigt oklart hur bedömningen går till, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.

    Det är lätt att tänka sig att ett reseföretag kan betala för att hamna högt upp bland sökresultaten.

    Nu följer myndigheterna upp resultatet och kontaktar företagen med brister på sina sajter. Processen kan se olika ut i de medverkande länderna, men i Sverige får företaget först en chans att rätta sig frivilligt. Om det inte sker kan Konsumentverket överväga att gå vidare med rättsliga åtgärder, som till exempel att stämma ett företag, skriver verket.

    En rapport om EU:s hela granskning kan du hitta här.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 11:44

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *