Redan för snart ett år sedan som branschorganisationen Sveriges annonsörer beslutade att inrätta sin egen reklamombudsman, förutsatt att det inte blev någon lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam.
Det blev ingen lag, trots att en utredning förordade det. Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni körde över utredningen och hävdade att sådan lagstiftning inte skulle bli vare sig tydlig eller effektiv.
Så branschen gick vidare och nu har den nya Reklamombudsmannen utnämnts. Det blir Elisabeth Trotzig som axlar manteln, berättar DN. Hon är jurist i botten och började karriären på en advokatbyrå. Hon har även studerat marknadsföring och jobbade åtta år inom Bonnier Tidskrifter. De senaste tio åren har hon varit vd för Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) som bland annat uppskattar storleken på medieinvesteringarna i Sverige.
”RO” ersätter Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) och Marknadsetiska rådet (MER).
– Näringslivet vill visa att man tar ett ansvar för att marknadskommunikationen håller en hög etisk nivå. Med ett fast kansli blir det enklare för konsumenter att anmäla reklam man är kritisk till, säger hon till DN.
Någon juridisk makt får man dock inte. Precis som tidigare är straffet skampålen – fällda kampanjer hängs ut i medierna.
Vi får väl se om ”RO” har fler tänder än sina föregångare ERK och MER. De har ju varit tämligen tandlösa.
Andra bloggar om: Reklamombudsmannen
Lämna ett svar