Diskmedlet Yes är Sveriges mest älskade varumärke. Motsvarande 2,5 miljoner svenskar säger sig tycka mycket bra om det. Folkliga möbeljätten Ikea kommer först på en tredjeplats. Det visar en färsk undersökning som DN.se fått ta del av.
Hela 43 procent av den tusenhövdade panelen, eller motsvarande 2,5 miljoner svenskar, säger sig tycka ”mycket bra” om Yes. På andra och tredje plats när det gäller de mest positiva omdömena kommer Apoteket och Ikea med 31 respektive 29 procent.
Här är hela listan:
- Yes diskmedel
- Apoteket
- Ikea
- Lambi
- Sony Ericsson
- Adidas
- Svinto
- Nokia
- Ajax
- Levis
Listan ”mest älskade” bygger på de varumärken som fått flest ”mycket bra”-omdömen av de cirka 1.000 svarande i en internetpanel. Personerna som svarat är mellan 15 och 65 år och totalt fick de värdera 468 olika varumärken. Rapporten kommer från marknadsundersökningsföretaget Isi Wissing, rapporterar DN.
Men det finns en rad i artikeln som får mig att undra. ”I fjol var det godisjätten Marabou som toppade listan, medan Yes låg på en fjärdeplats.” I år finns Marabou inte ens med bland de tio bästa.
Antingen är det så att Marabou gjort dåliga insatser inom marknadsföring under året eller också är det något fel med den här undersökningen!
Andra bloggar om: Varumärken, Popularitet
Lämna ett svar