Allmänna reklamationsnämnden, ARN, prövar tvister mellan enskilda konsumenter och företag. Varje år sammanställer tidningen Råd & Rön de fall där ARN gett konsumenten rätt men företaget vägrat att rätta sig efter beslutet i en svart lista. Det är GP som berättar om den.
102 företag har hamnat på den nya svarta listan som gäller andra halvåret 2007. Det är en ökning med arton stycken.
Motoravdelningen drog på sig flest anmälningar, hela 544 stycken. I nästan hälften av ärendena beslutade ARN till konsumentens fördel. 34 av företagen, fjorton procent av fallen, struntade i att följa besluten.
Tvister mellan kunder och hantverkare är vanliga hos ARN. Det är också där följsamheten är sämst. I 15 procent av fallen följde företagen inte ARN:s beslut. På Råd & Röns svarta lista hamnade 21 företag.
Ryan Air är fortfarande listans värsting. Denna gång har flygbolaget i elva fall helt eller delvis vägrat ge kunden rätt.
På en del av ARN:s tretton avdelningar sköter sig företagen däremot exemplariskt och följer nämndens beslut. Denna gång gäller det båt, bank, bostad, fastighetsmäklare och försäkringar.
Många företag ger konsumenten rätt i sista stund, bara för att undvika att hamna på svarta listan. Andra halvåret 2007 bidrog ARN till att konsumenterna fick tillbaka nästan 300 000 kronor i form av pengar, avskrivna krav eller nya felfria varor och tjänster, berättar GP.
Andra bloggar om: Svarta listan, ARN, Allmänna reklamationsnämnden
Lämna ett svar