Premien infördes den 1 april 2007 och var från början tänkt att gälla fram till den 31 december 2009. Den innebär att alla privatpersoner som köper en miljöbil får en premie på 10 000 kronor. Det skriver TT i en artikel som publiceras i flera tidningar.
Regeringen hade avsatt 50 miljoner kronor för 2007, 100 miljoner för 2008 och 100 miljoner för 2009.
Miljöbilspremien blev snabbt populär och i våras sköt regeringen till ytterligare 240 miljoner för 2008.
Nu kommer att beskedet att under 2009 skjuter regeringen till 325 miljoner kronor till anslaget. Samtidigt kommer beskedet om att premien stoppas redan den 30 juni 2009.
Miljöminister Andreas Carlgren (c) säger att målet med premien var att få i gång miljöbilsförsäljningen och det har lyckats.
– Meningen är ju inte att staten och skattebetalarna i längden ska betala våra bilinköp, säger han till TT.
Satsningen på miljöbilar har onekligen varit lyckad. Det märkliga är att man ändrar förutsättningarna under loppets gång. Men samtidigt har ju regeringen naggat miljötänkandet när det gäller bilparken i andra änden. Den avskaffade skrotningspremien har ju inneburit att skrotningen av bilar minskat kraftigt.
Andra bloggar om: Bil, Miljöbil, Miljöbilspremie, Skrotbilar
[…] fick mycket kritik när miljöbilspremien togs bort, i förtid. Nu kommer dock nya regler där en skattebefrielse ersätter premien, skriver […]