Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Konsumentvägledningar allt mer belastade
  • Konsumentverket/KO 09.05.2007

    Fler kommuner har fått konsumentvägledning, men samtidigt minskar resurserna. Det visar statistik från Konsumentverket. Orsaken är att många kommuner nu delar på servicen vilket betyder att vägledarna måste hjälpa fler konsumenter än tidigare.

    I april i år hade 264 av landets 290 kommuner någon form av konsumentverksamhet. Det är fem kommuner fler än vid motsvarande tidpunkt i fjol. Men trots att fler konsumenter har fått en konsumentvägledare att vända sig till ökar inte resurserna i motsvarande grad. Antalet årsarbetskrafter är i princip oförändrat jämfört med samma period i fjol. Det vill säga, 196 årsarbetskrafter fördelade på 264 kommuner. Det motsvarar i genomsnitt en heltidsanställd konsumentvägledare per 43 000 invånare. 2003 gick det en heltidsanställd konsumentvägledare på 36 000 invånare.

    De kommuner som helt saknar konsumentvägledning är: Pajala, Bjurholm, Hofors, Kil, Skinnskatteberg, Knivsta, Valdemarsvik, Ydre, Åtvidaberg, Karlsborg, Tranås, Vimmerby, Burlöv, Hörby, Danderyd, Ekerö, Lidingö, Nynäshamn, Sollentuna, Solna, Täby, Upplands-Bro, Vallentuna, Vaxholm, Österåker.

    Läs Konsumentverkets rapport (Pdf).

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:09

  • 2 Kommentarer

    • […] april i år var antalet kommuner med konsumentverksamhet 264. Fyra har alltså tillkommit. Det går […]

    • Maria Wiezell skriver:

      Och här i Stockholms innerstad (Norrmalms, Kungsholmens, Södermalms och Östermalms stadsdelar)kommer vi att efter årsskiftet vara 2 konsumentvägledare på nästan 300 000 invånare. Då har vi dessutom ca 13 % av alla våra samtal från de kranskommuner bl a i norrförort som vi måste avvisa. Något som både tar tid och som väcker oerhörd ilska. ”Detta är ju en allvarlig demokratifråga” säger konsumenterna från norrförort. ”Självklart måste vi också få konsumentvägledning. Det är inte alla i norrförort som är så rika att vi har råd att anlita jurister för våra konsumentproblem, dessutom är det inte alls säkert att de kan konsumentjuridiken”.
      Och ju mer information vi lägger ut på nätet, ju fler frågor väcks hos konsumenterna. Att tro att enbart information på nätet löser problemen är både naivt och dumt.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.