Mjölken i den svenska skolan subventioneras med miljonbelopp från EU varje år. Nytt för i år är att skolorna tvingas sätta upp affischer för att få stödet. Som ett slags reklam för EU, berättar DN.
Siiri Julge Alvemyr, chef för marknadsstödsenheten på Jordbruksverket, berättar att syftet med affischen är att EU vill göra föräldrar medvetna om att mjölken subventioneras. Sverige motsatte sig förslaget när EU-kommissionen diskuterade frågan. Traditionellt sett är Sverige ett land som är emot reklam riktad mot små barn.
Men det är inte bara affischtvånget som är nytt i skolmjölkförordningen i år. Listan över stödberättigade produkter har utökats med bland annat smaksatt yoghurt. Från och med den första januari nästa år kommer mjölkprodukter inte att subventioneras när de används i varma rätter. Kontrollanter kommer att åka runt för att övervaka att förordningen följs, skriver tidningen.
En ganska osmaklig historia.
Andra bloggar om: EU, Skolnjölk, Skolmjölksstöd
Lämna ett svar