Konsumenternas tele- och internetbyrå (Ktib), har behandlat 5 500 ärenden. Sedan starten i oktober har rådgivningsbyrån behandlat runt 200 ärenden i veckan. Det berättar GP i ett reportage rån konsumentdagarna i Tylösand.
Det vanligaste klagomålet gäller hastighet. Operatören anger ofta hastigheten som ”upp till” en viss hastighet. De glömmer då att ange att det gäller under ideala förhållanden, topphastigheten uppnås väldigt sällan. En lösning kan vara att operatörerna måste ange en minimihastighet, säger Ktib:s vd Mattias Grafström till GP. Tidningen fortsätter:
Inom fast telefoni orsakar den så kallade canvasförsäljningen av teleabonnemang på allmän plats störst problem, eftersom ångerrätten då sätts ur spel.
Ktib har arbetat fram uppföranderegler för branschen som redan har verkat ge resultat. Från mars till april minskade antalet fall av slamming – när konsumenter mot sin vilja blir anslutna till en ny operatör – med femtio procent.
Andra bloggar om: Konsumenternas tele- och internetbyrå, Teleoperatörer, ADSL, Hastighet, Ångerrätt
Lämna ett svar