Dagens budgetproposition innebär inga väsentliga förändringar av konsumentpolitiken, skriver Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande. Området får dryga 180 miljoner, vilket bara är en bråkdel av det mångmiljardstöd som går till jordbruk och näringsliv.
– När EU:s inre marknad kräver starka och medvetna konsumenter är det beklagligt att regeringen inte inser att en sådan politik också kräver satsningar på efterfrågesidan, på konsumentpolitiken, säger Inger Persson, ordförande i Sveriges Konsumenter.
I budgetpropositionen föreslås 109,6 miljoner kronor gå till Konsumentverket, en liten minskning. 26,8 miljoner går till Allmänna reklamationsnämnden, en höjning med två miljoner, och 17, 5 till ”Åtgärder på konsumentområdet”, bland annat stöd till konsumentorganisationer. Det senare är helt oförändrat.
Konsumenternas medvetna val tas upp på flera håll i området jordbrukspolitik. ”Nyckelhålet” ska utvecklas. EU:s märkning för ekologiska livsmedel ska förbättras.
– Ansatsen är riktig, men det är viktigt att det verkligen leder till förbättringar för konsumenterna. Allt går heller inte att lösa med märkning utan det behövs ”kunskapslyft”, inte minst genom skolan. Här kommer vi i konsumentrörelsen att noggrant följa utvecklingen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter i pressmeddelandet.
Enligt min mening visar detta bara regeringens ointresse för konsumentfrågor. Det gäller inte minst den ansvariga ministern, Nyamko Sabuni.
Andra bloggar om: Konsumentpolitik, Sveriges Konsumenter, Regeringen, Nyamko Sabuni
Lämna ett svar