Jag tillhör arten homo zappiens, den zappande människan. Jag vägrar titta på korkad reklam på Tv, den zappar jag bort. Det är jag inte ensam om, och det bekymrar reklammakarna. Men nu kommer de med ett nytt trick, läser jag i Metro.
I Storbritannien och USA är det redan vanligt. Till Sverige har det precis kommit. Både Aftonbladet.se och Kanal 5 använder sig av det nya sättet att visa reklam på i sin webb-tv. Tekniken kallas overlay och bygger på att man med hjälp av datorer hittar ytor i programmet där inget händer, till exempel en blå himmel eller en tom vägg bakom en skådespelare. Där placerar man en logga eller en klickbar ruta som fungerar för att avbryta programmet och se en reklamfilm, skriver Metro.
Än så länge förekommer det alltså bara på webben, åtminstone i Sverige. Men jag lovar att välja bort sådana kanaler, oavsett om det är på webben eller i en vanlig kanal. När reklammakarna betraktar sin publik som korkad vill jag inte vara med!
Varför inte ta efter Frankrike iställe.
Med; ett reklamavbrott per film.
Vilket är uthärdligt för min del; så
alla får ”mer”, av sitt.