Rynkkrämer är bland de dyraste krämer som finns att köpa. Reklamen lovar snabba resultat, baserat på vetenskapliga undersökningar. Men Konsumentombudsmannen är tveksam till om resultaten verkligen går att bevisa, hör jag på Ekot.
Konsumentombudsmannen, KO, ser allvarligt på saken, och hävdar att flera av rynkkrämernas påståenden kan vara vilseledande marknadsföring. KO planerar nu att dra två kosmetikaföretag inför Marknadsdomstolen.
– När branschen och KO har väldigt olika uppfattningar om vad som gäller, och det inte är alldeles självklart vad som gäller, så är det naturligtvis bra om man kan klarlägga det i domstolen, säger Mattias Grundström, jurist hos KO.
Enligt Mattias Grundström måste det ställas högre krav på att påståenden i reklamen stämmer, om det förekommer vetenskapliga argument eller långtgående påståenden, som exempelvis att man ser tio år yngre efter en viss behandling, enligt Ekot.
Det här är något jag väntat på länge. Jag har med stor förvåning sett annonserna för dessa krämer, med mer eller mindre orimliga påståenden. En gång för några år sedan var det till och med en tillverkare som påstod att den undergörande ingrediensen var ett vitamin, som vetenskapen aldrig hört talas om. Bluffaktorn i dessa annonser verkar vara stor, buss på dem bara!
Även GP har en artikel om prövningen.
Andra bloggar om: Rynkkrämer, Reklam
Lämna ett svar