I Gefle Dagblad, GD, läser jag något märkligt, som jag inte hade en aning om. Der kostar 395 kronor i ”uppsägningsavgift” när du avslutar ditt fasta telefonabonnemang hos Telia.
– Det är förenat med kostnader att avsluta kunden, säger Gunilla Carlsson på Telias kundrelationer till GD.
Gunilla Carlsson kan inte precisera vilka kostnader Telia har för att ”släppa” en kund. Men hon kan berätta att kunderna har fått information om de nya reglerna, som infördes i början av 2007.
– Allmänna villkor kan regleras och förändras. Det här informerade vi om från och med sommaren 2006, säger hon.
Närmare bestämt fick Telias kunder information via sin kvartalsfaktura att de skulle gå in på Telias hemsida och läsa de nya villkoren. Eller beställa dem via ett formulär. De skickades alltså inte ut.
Telia är inte ensamt om att ta ut en uppsägningsavgift. Tele2 var först med att införa avgiften, och sedan har många operatörer hängt på.
Något som telefonförsäljarna sällan nämner när de lovar att ”ta hand om allt” när du tackar ja till att byta operatör. De har heller ingen skyldighet att upplysa om konkurrerande företags kostnader, skriver tidningen.
Märkligt, tycker jag. Det var tur att jag flyttade mitt abonnemang innan avgiften infördes smygvägen.
Andra bloggar om: Telia, Telefonabonnemang, Avslutningsavgift, Uppsägningsavgift, Tele2
Lämna ett svar