Enligt en delrapport från Nationellt IT-användarcentrum vid Uppsala universitet använder en genomsnittlig svensk under 55 internet 18 timmar i veckan. Det är en timme mer än gruppen forskare och studenter, skriver TT.
Bland de grupper som i princip inte använder nätet finns fortfarande äldre svenskar.
Vid 35 går en gräns: Yngre umgås via nätet, medan den som passerat 35 använder tjänster som e-post, internetbank och söker information.
Framtiden för e-handeln ter sig ljus, trots finanskrisen, skriver TT i en annan artikel. Fler än i fjol väntas i år handla julklapparna via nätet.
Försäljningen till konsument över internet ökade under årets tredje kvartal med 14,7 procent jämfört med motsvarande period 2007, enligt den senaste e-barometern från Posten och Handelns Utredningsinstitut (HUI).
Tillväxten har mattats av något, men är fortfarande långt högre än för den traditionella handeln.
Prognosen för e-handelns omsättning 2008 skrivs ned marginellt till 20,7 miljarder kronor. Om prognosen besannas kommer nätförsäljningen stå för 4 procent av detaljhandelns totala omsättning.
Optimismen om framtiden har avtagit i finanskrisens spår, men den är fortfarande stor: 45 procent av de tillfrågade e-handelsföretagen räknar med att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret. I rapporten för andra kvartalet var andelen optimister 58 procent, enligt TT.
Jag bidrar nog till att hålla siffrorna för surfande uppe. Varje dag läser jag ett 10-taal tidningar på nätet, inte minst för att ni ska få era nyheter. Dessutom gör jag en stor del av min research, i mitt ordinarie arbete, på nätet. Däremot är jag dålig på att använda e-handel. Jag använder dock nätet för att jämföra priser, en yrkesskada.
Lämna ett svar