Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Telefonbluffen fortsätter
  • Jag har tidigare berättat om det här bedrägeriet. Men bluffen verkar fortsätta. Nu är det TT som har en artikel som varnar.

    Konsumentverket och flera andra myndigheter varnar nu för den telefonbluff som drabbat ett stort antal mobiltelefonkunder som lurats att ringa upp utlandsnummer och andra nummer med höga minutkostnader.

    – Vi vill uppmärksamma alla på problemet. Att inte ringa tillbaka till okända utlandsnummer är det bästa rådet vi kan ge till konsumenterna”, säger Mattias Grafström, vd på Konsumenternas tele- och Internetbyrå.

    Så här drabbas den inte ont anande telefonägaren: Det går bara fram en eller någon signal till mobilen. Många blir då nyfikna och ringer upp det missade numret och hamnar utomlands eller på ett satellitnummer eller på något annat nummer med mycket höga minutkostnader, enligt TT.

    Med andra ord, får du ett samtal från ett okänt utlandsnummer, ring inte tillbaka!

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 17:33

  • 3 Kommentarer

    • Erik Amkoff skriver:

      Hej !
      Jag misstänker att jag har gått på bluffen. Jag ringde 2 november upp detta nummer efter en enda ringsignal från dem: +88213213608.
      Ni borde lista bluffnumren. Vad händer nu? Hur mycket pengar kan det handla om?

    • Lars skriver:

      Jag har aldrig förstått varför folk måste ringa tillbaka bara för att de ser ett nummer på sin nummerpresentatör. Är det något viktigt blir man ju uppringd igen.

      Det roligaste jag har varit med om när jag jobbade på det stora telebolaget, var alla som absolut var tvungna att ringa ett usa-nummer och hamnade i Vita Huset. De bläddrade i sin nummerpresentatör och hittade numret dit. Det var inlagt när tillverkaren av presentatörerna testade deras funktion på fabriken.
      Är det nyfienhet det handlar om?

      Nu måste jag sluta skriva, jag ser ett hål i gatan så jag måste dit och stoppa ner lite pengar i det…

    • B-O Gavne, Västerås skriver:

      -Om jag förstår det rätt, så handlar saken om att någon, en bedragare, FÖRST! avtalar med våra! telefonoperatör, om ett betalnummer abonnemang hos våra operatörer; alltså att det nummer som vi ringer till, skall dra en kostnad från våra telefonabonnemang -betalnummer kostnaden- och översända dessa pengarna till betalnummer abonnenten: bedragaren.
      Möjligen att bedragaren inte behöver kontakta varje våra telefonoperatörer, utan att betalnummerbeställniongen sker genom något med roaming.
      …och då kan väl för jösses våra telefonoperatörerna INTE sända över dessa pengarna till betalnummer abonnenten; när våra telefonoperatörer förstår att det är bedrägeri på gång.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.