Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Energibolaget med märkliga försäljningsmetoder
  • Det var ett par artiklar i GP som fick upp mina ögon för Energibolaget i Sverige AB. I den första artikeln berättade en läsare om hur han, I den första berättar en läsare hur han, efter att ha fått sin elmätare utbytt mot en med fjärravläsning, blev uppringd av en säljare för Energibolaget.

    – Han sade att de hade varit hos mig och bytt elmätare och påstod att hade man bytt mätare skulle man också byta eldistributör, säger läsaren Lars till GP.

    Vilket inte var sant. Det var den ordinarie el-distributören Göteborg Energi som bytt ut mätaren. Alla mätare i Sverige byts successivt ut för att möjliggöra fjärravläsning.

    – Oförskämt att de kör med så fula tricks, säger Ann Törnblom på Göteborg Energi, som fått många samtal från drabbade kunder.

    Fler kunder har varit utsatta, visar en annan artikel i GP.

    – En man ringde och frågade om jag var Eva-Maria och när jag svarat ja på det sa han: ”jag ska bara meddela att på nästa elfaktura du får står det Energibolaget”, berättar Eva-Maria Russel för GP.

    Hon frågade varför hon skulle byta elleverantör.

    – Då sa han: ”vi tänkte att ni på Silvermyntsgatan skulle få billigare el”, berättar hon för GP.

    Googlar man på ” Energibolaget i Sverige” får man en hel del träffar. Många med kritik, på bloggar och i diskussionsforum.

    Dessutom visar det sig att KO, redan år 2005, reagerat på bolagets affärsmetoder.

    Flera konsumenter har från Energibolaget i Sverige AB fått brev där de välkomnas som kunder, trots att de inte har ingått något avtal med bolaget. Negativ avtalsbindning är inte tillåten, varför KO har utfärdat ett förbudsföreläggande för bolaget, skriver konsumentverket i ett pressmeddelande.

    Slutsatsen blir att Energibolaget i Sverige AB har mycket märkliga försäljningsmetoder, jag kommer att hälla ett öga på dem.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:28

  • 7 Kommentarer

    • Rick skriver:

      Bra bloggat.

      Jag har också upplevt en viss oärlighet kring Energibolaget. Mina kolleger talar om gömda avtal, aggressiv försäljning och informationsfällor.

      Det som förvånade mig var att de var relativt lätta att få tag på. När jag provade var telefonservicen aktiv; och mailet jag skickade besvarades inom 12-24 timmmar.

      Hur som helst behöver vi vara vaksamma tills vidare.

    • Calle skriver:

      Jag jobbar inom en bransch som ligger nära energibranschen (dvs INTE inom Energibolaget i Sverige AB eller Göteborg Energi). Råkade hitta denna bloggen, och känner att jag ”måste” berätta vad Jag vet;

      Energibolaget i Sverige AB är ett av Sveriges riktigt stora energibolag, så det är inte konstigt att man får tag i dem både per mail och per telefon (lätt att kolla upp själv).

      Som vi alla vet jobbar inga telefonsäljare hos bolagen de ringer för, utan på så kallade Call Centers. Vissa av säljarna på dessa bolag är riktiga rötägg, och detta drabbar alla bolag som använder sig av Call Centers (alla försäkringsbolag, alla telekombolag, alla bensinbolag, alla….). Dessa Call Canters ska rensas (!) från rötägg, och vi konsumenter har ett viktigt jobb att hjälpa dessa Call Centers med detta. Tveka inte att ringa tillbaka direkt till det berörda Call Centrat och framför din åsikt. De kan givetvis hitta vilken säljare som ringde till just dig… (lätt att kolla upp själv).

      El-branschen ska idag vara ”fri och avreglerad”, men vi som jobbar inom eller nära branschen vet att den INTE är det. I princip alla elbolag är kommunalt ägda och man tävlar INTE i att ta kunder från varandra. Tvärtom samarbetar man helt öppet med gemensamma databaser, gemensamma inköp, gemensamma strategimöten etc. etc. Detta förlorar (!) givetvis vi kunder på. Så, fram för fler ”Tele2- och Comviq-bolag” som t.ex. Energibolaget (privat ägt), Telge (kommunalt ägt), Elverket (kommunalt ägt) och Härjeåns (kommunalt ägt) som faktiskt vågar utmana de andra feta och lata spelarna på marknaden.

      Hur tror ni telekompriserna hade varit i Sverige idag om bolag som Tele2, Comviq, Tre, Europolitan etc. INTE hade haft sina kampanjer för att värva kunder? Jo, som det var 1990 – med ett (1) Televerk som fullständigt dikterade priserna (kommer ni ihåg, mobilsamtal inrikes; 15 kr per minut…). Även dessa bolag hade tidigt problem med anlitade telefon- och gatusäljare som ”gick över gränsen” i sin iver att tjäna pengar på hög ”hit rate” (kolla gärna gamla artiklar från tidigt 90-tal).

      Alla telefonsamtal från Call Centers spelas in och arkiveras – och dessutom måste man som kund inom 14 dagar skriftligen (!) bekräfta att man VILL byta elleverantör. I annat fall tillåts inte leverantörsbytet. Så, man behöver inte vara orolig om det var just ett rötägg som ringde upp dig (lätt att kolla upp själv).

      Slutligen vore det kul att från ”Rick” (bloggen ovan) få reda på vad som menas med ”gömda avtal” (*ler*) och ”informationsfällor” (*skrattar*).

      Simma lugnt, och våga byta elleverantör precis som du byter telekomleverantör, bank eller bensinmack – OM du attraheras av erbjudandet du får. I annat fall är det bara lägga på luren, det gör jag *ler*

      Calle

    • Timo skriver:

      Svar till Calle:
      Jag förstår liknelsen med din bransch, men om du inte har kollat upp hur det ligger till med Energibolaget i Sverige Ab (EBS) så tycker jag det är fel av dig att uttrycka dig positivt om dem och dess likar. Du är kort sagt: ute och cyklar, köper korv på läktarn etc.
      Jag däremot, jobbar i branschen och har arbetat för EBS en tid då hjärntvättning fortfarande fungerade 😛
      EBS är ökända i elbranschen för att dem systematiskt lurar kunder. Dels har det varit kunder som dem inte ens varit i kontakt med, dementa gamlinagr, invandrare som inte förstår svenska så bra. Har till och med varit emd om kunder som fått sin namnteckning förfalskad!

      Dem gör en ljudinspelning, men även den har dem lyckats förfalska åtskiliga gånger! Dem påstår att dem kan sänka ditt elpris med minst 5%, men vad dem glömmer att nämna är att det är jämfört med tillsvidarepriset som är det sämsta man kan ha.

      Försäljarna själva inser inte att dem lurar kunder utan har ett manus dem följer punkt till pricka :/

      Dem är bra på en enda grej: dem är jäkligt finurliga!
      Dem har till och med startat två företag på sidan av med nya namn som fortfarande är samma bolag, EBS. Om Energibolaget, Min El eller Inget Extra ringer dig, lägg på direkt!

      Annars kanske dem lurar dig med…

      Ta hand om er!

      Mvh
      Timo

    • anonym skriver:

      Jag blev upringd av en ung flicka som sade sig ringa från energibolaget, det hela lät väldigt oseriöst men det märktes tydligt att hon fått info om hur hon skulle säga och att hon försökte ”lura” (inte i olaglig mening men så att jag skulle vilseledas) mig att tro något annat än fakta. Tex att hon ringde från Fortum eller Vattenfall.

      Dessutom ringde hon från hemligt nummer vilket inte är tillåtet i Sverige. Kanske de ökat aktiviteten just nu, hittar många artilar om dem? Det är viktigt att alla drabbade anmäler!

    • […] Bloggat: Små meningar – Energibolaget i Sverige AB, Viktigt och oviktigt – Energibolaget telefonförsäljning, Elprisbloggen – Varning för Energibolaget, Elprisbloggen – Min El nytt skojarföretag i elbranschen, Terrorluren – Energibolaget i Sverige AB spelar på mitt miljösamvete, Terrorluren – Energibolaget kämpar på, Stefan Janson – Oseriösa säljare, liaj, nad! – Bli inte lurad av Min El ebs AB, Carls Konsumentblogg – Energibolaget med märkliga försäljningsmetoder. […]

    • Christer skriver:

      Nu har det hänt igen! Energibolget i SVerige har lanserat en försäkring för alla sina kunder. I brevet som skickas med fakturan skriver de att man automatiskt ansluts till denna försäkring om man inte avanmäler via telefon eller mail. Låter olagligt.

      Försäkringen kostar 365 kr. Företaget har ca 100.000 kunder. Om alla kunder skulle ”missa” att avanmäla ger det trevliga 36 Miljoner extra i vinst till bolaget varje år…

      Chrille

    • Carl skriver:

      Christer: Du har nog rätt, det låter som som otillåtet när man måste höra av sig om man inte vill ha försäkringen. Det kallas negativ avtalsbindning och är inte tillåten. Grundregeln är att man måste acceptera ett avtal för att vara bunden av det. /Carl

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.