Nästan var tredje person som spelar online-spel som World of Warcraft eller använder sociala nätverk som Second Life har blivit lurade på pengar eller virtuella ägodelar. Det visar en undersökning som EU-organet Enisa gjort. Undersökningen konstaterar också att online-spel är särskilt populära i Sverige, läser jag i SvD.
Spelfigurer som stjäls, användarkonton som kapas och bedrägerier där användare luras på pengar med löftet om att få bättre virtuella egenskaper och vapen – det är några av baksidorna av de allt populärare onlinespelen och sociala nätverken på internet.
Och bedrägerierna ökar. Enligt rapporten skapades över 30 000 nya spionprogram enbart under 2007 för att komma över användarnamn och lösenord. Med lösenorden kan kriminella sedan få full tillgång till spelfigurer, eller så kallade avatarer, och därigenom sälja figuren vidare eller utnyttja den på andra sätt.
”Programmen används för att stjäla virtuella ägodelar som finns på olika användarkonton, för att sedan sälja dem vidare för riktiga pengar”, skriver Enisa i rapporten.
Och det handlar inte om småsummor – enligt den undersökning som Enisa har gjort spenderar svenska spelare eller användare av sociala nätverk i genomsnitt drygt 2 000 kronor varje månad på sin hobby. Det gör svenskarna till ett av de folk som spenderar mest på virtuella världar inom EU, enligt tidningen.
Andra bloggar om: Online-spel, Bedrägerier, Stölder, Spionprogram, World of Warcraft, Second Life
Lämna ett svar