Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Spärrservice – svårt att bli av med
  • Avtal 12.06.2007

    Blir du av med plånboken behövs bara ett telefonsamtal för att alla kort ska bli spärrade. Det låter som en bra idé, som också erbjuds av företaget Spärrservice.

    Det finns dock en nackdel. Har du väl börjat abonnera på tjänsten är den inte så lätt att bli av med, skriver Dina Pengar i en artikel.

    Kruxet är att företaget kräver en skriftlig uppsägning en månad innan avtalet går ut. Annars förlängs det automatiskt. I artikeln säger en kund att påminnelsen från företaget kom så sent att det inte gick.

    Konsumentverket uppger enligt tidningen att rättsläget i de här fallen inte är solklart. En konsument måste underrättas tydligt och minst 30 dagar innan avtalet ska sägas upp.

    Avtal med Spärrservice är så krångligt att det i dag finns 54 anmälningar mot företaget hos Konsumentverket.

    Uppdatering: ARN har avgjort tre mål som har att göra med frågan om automatisk förlängning av avtalen med Spärrservice, berättar GP. ARN gav kunderna rätt.

    ARN konstaterar i sin bedömning att långa avtalsperioder i sig inte kan anses vara till nackdel för konsumenten, men att dessa avtal emellertid bör förlängas först efter en aktiv handling från konsumentens sida, skriver GP.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 16:52

  • 8 Kommentarer

    • Laban Larsson skriver:

      Wow hela 54 anmälningar på ca 1 miljon kunder som företaget har, det var mycket. Folk måste vara väldigt missnöjda!

    • Kundservice skriver:

      Av 1 miljon kunder har 54 ärenden gått till konsumentverket. Då är vissa av ärenden helt felaktiga. Tjänsterna är bra och man betalar inte en krona innan man läst igenom alla avtal.

    • FulaFöretag skriver:

      Negativ avtalsbindning = skitföretag

    • VARNING !!! skriver:

      Det är ett fruktansvärt oseriöst företag! Man får ingen chans att säga upp avtalet. De skyller på att posten missat att ge mig brevet! Samt att jag får klaga på posten, hur lågt får man sjunka för att få in lite pengar, NEJ – starta ett företag som generar pengar så sover Ni nog bättre på köpet!

    • Adam skriver:

      Posten är faktiskt dåligt på att leverara. Vet du hur många brev som dagligen levereras fel eller tappas bort? väldigt många! Bara för att du har blivit drabbad av det betyder inte det att det spärrservice är dåliga. De har 1 miljon kunder och det är lätt att vissa drabbas av sådana tekniska problem. Dessutom så skickas det brev till alla 3mån innan… i god tid. även en gång till 1 månad innan. du har haft otur med posten eller så är du bara dum i huvudet och vill skylla på andra när du är för lat att skicka ett uppsägningsbrev i tid.

      De erbjuder en tjänst som faktiskt gynnar alla. dessutom är det 11kr/mån bara.

    • Stefan skriver:

      Det är inte lätt att avsluta sitt konto hos detta företag. När abonnemangstiden går ut så förnyas den automatiskt om man inte senast en månad innan avslutar kontot. Avtalet sluts genom att kontot skapas och betalas. Den automatiska förlängningen sker av säkerhetsskäl hävdar företaget. Så jag började ringa kundtjänst men blev kopplad till en telefonsvarare där de tog mina uppgifter, men utan att ringa upp … förrän, förstås, efter sista betalningsdag. Sammanlagt blev det sju samtal. Jag hörde i min kontakt hos deras kundtjänst att de andra telefonisterna hade fullt upp att förklara sig för andra ringande kunder. Jag kan tänka mig att när det gäller inkassering så fungerar företaget mycket bättre. Detta slutade med att jag nu har avslutat kontot, fast nu tre år i förväg. Deras kundombudsman har efter två mail fortfarande inte svarat. Företaget fungerar nog bättre när deras kunder behöver spärra, eller vad tror ni?

    • Camilla skriver:

      Vi har precis samma problem som Stefan med min sambos abonnemang hos detta företag. Min sambo har under de senaste månaderna försökt ett flertal gånger att ringa till Spärrservices kundtjänst och samma här han blir bara kopplad till en telefonsvarare där han bli ombedd att lämna sona uppgifter. MEN, ingen som ringer upp!! Nu har vi fått en ny faktura som ska betalas den här månaden, så vi kan ju gissa att kundtjänst kommer att höra av sig i början av oktober då.

    • howhow skriver:

      Akta er för Spärrservice. De är ett i grunden oseriöst företag som har en massa anmälningar hos ARN. Dessutom – hur seriöst är det att uppge att bakom spärrservice finns ett företag som heter Securia men när man kollar så heter företaget egentligen Mysafety. Kolla gärna upp på någon site vilka som sitter i styrelsen för det bolaget och vilka andra bolagsstyrelser de sitter i – det är med stor sannolikhet så att det finns andra företag i sfären som är skumma. Så stor varning för Spärrservice Securia eller Mysafety!!!

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.