Mobilt bredband har blivit en stor succé i Sverige. Men nu vill TeliaSonera göra om priserna för de riktiga storkonsumenterna. Flera konkurrenter är inne på samma linje, ser jag i SvD.
Tack vare låga priser har antalet abonnenter för mobilt bredband ökat lavinartat. Men framgången har också en baksida för operatörerna. En del kunder använder sitt mobila bredband så mycket att det försämrar prestanda för andra kunder.
Dessutom blir det dyrt för telebolagen att ta hand om de stora trafikmängder som det här fåtalet kunder ger upphov till. I praktiken handlar det om konsumenter som laddar ned stora mängder video.
– Det är svårt att säga hur många det rör sig om. Men uppskattningsvis är det 5 procent av kunderna som använder sitt mobila bredband extremt mycket, säger Kenneth Karlberg, chef för Telia Soneras mobilverksamhet.
Samma bild kommer från flera av de andra telebolagen. Och nu verkar en förändring vara på väg.
Enligt Kenneth Karlberg kommer Telia i början av nästa år att införa nya prismodeller där det finns fler alternativ än idag när alla bara betalar en fast månadsavgift. Exakt hur prissättningen ska se ut är inte klart, enligt tidningen.
Det här är nog bara första steget. Jag är fullständigt övertygad om att priserna för mobilt bredband kommer att öka generellt, på samma sätt som för fast bredband. Lockpriser gäller inte för evigt.
Andra bloggar om: Mobilt bredband, Priser
Lämna ett svar