Konsumentombudsmannen, KO, utfärdade tidigt i höstas ett förbudsföreläggande mot Bahnhof som gällde en prisjusteringsklausul i företagets avtalsvillkor, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Klausulen gav Bahnhof en mycket långtgående rätt att höja sina priser. Det angavs heller inte vilka omständigheter som gav Bahnhof rätten att höja priserna. Tvärtom verkade detta kunna ske helt efter eget godtycke.
Bahnhof valde att inte godkänna KO:s förbudsföreläggande och införde istället en ny prisjusteringsklausul i sina standardavtal. Den nya prisjusteringsklausulen innebär att bolaget kan, ”under löpande avtalsperiod ändra sina priser om ändringen orsakats av väsentligt ökande kostnader till följd av förhållanden som inte Bahnhof kan råda över och inte rimligen kan förutse, t ex beslut av myndighet, nya eller ändrade lagar och författningar eller höjda priser från under leverantörer och nätägare”.
KO konstaterar att det krävs ett så kallat Force Majeure-förhållande för att höjda priser från underleverantörer och nätägare ska kunna läggas på konsumenterna. KO anser därför att även det nya avtalsvillkoret är oskäligt och vill nu få saken prövad i Marknadsdomstolen.
Andra bloggar om: Konsumentverket, KO, Internet, Bahnhof, Avtal, Avtalsvillkor
Lämna ett svar