Jag tillhör arten Homo Zappiens, den zappande människan. Så fort det blir reklamavbrott så slänger jag mig över fjärrkontrollen och byter kanal. Jag tittar runt till dess jag hittar ett intressantare program eller till dess att reklamavbrottet är över.
Jag vänder mig framför allt mott hur reklamen talar till mig. Reklammakarna tycks betrakta sin publik som ett kollektiv av idioter. Det är förvånande eftersom tv-reklam tillhör det mest undersökta fältet i reklambranschen. Varför gör dom som dom gör, vill någon människa titta på skräpet?
Nu kommer det en doktorsavhandling som kanske kan vända utvecklingen. Den visar att branschen kan ha använt fel metoder när man utvärderat reklam. Det är Karolina Brodin vid Handelshögskolan i Stockholm som har kartlagt vad folk egentligen gör när reklam visas på tv, berättas i en TT-artikel som bland annat publicerats i DN.
Tittarna har lärt sig reklam-tv:s logik och anpassat sitt beteende därefter. När programmen avbryts av reklam då passar folk på att göra andra saker, som att gå på toaletten eller koka kaffe. En del får skuldkänslor när de tittar på tv. De tycker att de bör göra något viktigare och sätter därför i gång att städa under reklampausen, skriver TT.
I dag görs utvärderingen av reklam med enskilda personer i ett laboratorium. Utvärderingen kanske ska ske som i Karolina Brodins försök i stället. Reklammakarna skulle få se vad som verkligen nådde tittarna. Då kanske vi kan få ändring på reklamens tilltal.
Lyssna på min krönika om tv-reklam (mp3). Den har tidigare sänts i radioprogrammet P1Konssument.
Andra bloggar om: Reklam, Tv-reklam, Reklamavbrott, Tv, Forskning, Krönika
Men om du byter kanal vid reklamavbrott då missar du det program du tittade på förut. Det är problemet!
Jo, visst har du rätt, Johanna, att man alltid kan byta programmet med reklamaavbortt. Men sjölv gör jag precis som många mönniskor – jag bara går ut ur rummet eller kokar kaffe under pausen, eller gör nånting för att slippa titta på dessa dumma reklam.