web analytics
  • Finanskrisen sätter spår i julhandeln, rapporterar Svt. När det gäller till exempel kläder så köper vi inte lika mycket som ifjol, visar ny statistik från Svensk Handel.

    Och julklapparna verkar inhandlas ovanligt sent i år – att vänta länge med sina klappinköp är en tendens man sett i flera år inom svensk handel.

    Inom klädbranschen kom handeln igång sent. Och det har gjort att försäljningen minskat med fem procent i december jämfört med samma period i fjol, enligt Svt.

    Men i kristider köper vi mer smink, läser jag i SvD. Detta omvända samband mellan lågkonjunktur och kosmetikakommers har till och med ett namn: ”The Lipstick Index”. Det är en ekonomisk indikator som knappast återfinns i mikroekonomiska kursböcker, men som i princip betyder att när börserna dyker så boomar mascaran. Det kan också användas tvärtom som mått på den allmänna ekonomiska hälsan: när sminket storsäljer går det ofta knaggligt för ekonomin, enligt Svenskan.

    Ett kanske mindre oväntat samband läser jag om i DN. Verkställande direktören för Pantbanken Sverige heter Peter Sundström. Han tar oss bakom säkerhetsdörrarna ut på lagret på Storgatan, där en två meter hög leksaksgiraff med lånebeloppet 3.000 kronor samsas med rullade äkta mattor och dyra bronsstatyer av afrikanska krigare. Vi får lära oss att aktier må rasa, men guldpriset består och nu lånas det på guld som aldrig förr i alla Pantbankens kontor i Sverige. Därför räknar Peter Sundström med minst tjugo procents vinstökning i år och bästa resultatet sedan 1866. Fast på Östermalm blir det mycket stilmöbler, konst och antikviteter. Här plockar kunderna ner det de har hemma när det blåser snålt, skriver DN.

    Att lågprisvaruhusen också går bra är väl också väntat. Även denna rapport förmedlas av DN.

    Det är dan före dan och på lågprisvaruhuset Gekås i Ullared ringlar köerna långa. Hösten, som för detaljhandeln i stort lämnat en hel del övrigt att önska, har på Gekås inneburit kraftigt ökad försäljning.

    – Det är nästan så att man skäms. Men sedan det började se riktigt dystert ut för ekonomin har det gått strålande för oss. Vi växer kraftigare än normalt, säger Boris Lennerhov, vd för Gekås i Ullared.

    Och han är inte den enda varuhuschefen som kan glädja sig åt ökad försäljning. DN Ekonomi har pratat med flera lågpriskedjor som ger samma bild. Tillströmningen av kunder har ökat i takt med att konjunkturutsikterna mörknat, skriver tidningen.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 17:16

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.