Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Lidls bedrägliga förpackning
  • Bloggen fick e-brev från journalistkompisen Lars. Han hade varit på Lidl och köpt en förpackning ”Saigon Style Palm Box” av fabrikatet ”Vitasia”, och blivit besviken.

    Han hade följande synpunkter:

    • Innehållet fyllde bara upp drygt hälften av kartongen. Resten var tomrum – luft.
    • En bild på kartongen visar sex boxar. Förpackningen innehåller fyra.
    • Bilden visar på en räkstjärt som är nästa större än själva boxen. Enligt ingrediensdeklarationen ska det vara en tigerräka. I själva verket var de fyra räkstjärtarna i förpackningen, inte större än dem som det går 80-90 av på ett kilo.
    • Enligt innehållsdeklarationen ska tigerräkor utgöra 25 procent av innehållet. Som framgår av punkten ovan är det också en rent bedräglig information. Utgår man från förpackningens storlek utgör de fyra räkorna en promilledel av innehållet. Av det ätbara i vart fall betydligt under 10 procent.

    Han skrev till kundtjänsten på Lidl och framförde sina synpunkter. Här är deras svar:

    Hej Lars.Tack för ditt mail. Först och främst vill vi be om ursäkt över det inträffade. Vi kommer att diskutera ärendet med vår leverantör för att se till att denna kommer att göra ännu grundligare kvalitetskontroller i framtiden. För att garantera kvalitén på våra produkter blir de regelbundet kontrollerade av ett oberoende laboratorium. Vi vill uppmärksamma dig på vår utmärkta kvalitetsgaranti, om vår vara inte motsvarade dina krav tar du med varan och kvittot till butiken, så får du pengarna tillbaka. Med Vänlig HälsningLidls Kundtjänst

    Jag förstår att Lars blev besviken, hans synpunkter talar för sig själva. Men jag undrar hur Lidl ser på sin kundservice, när deras enda ansträngning är att skicka ut ett opersonligt standardsvar, och hänvisa till sin ”utmärkta kvalitetsgaranti”. Är du missnöjd kan du nog få pengarna tillbaka i de flesta affärer. Skärpning Lidl!

    När det gäller bedrägliga förpackningar har Konsumentverket reagerat flera gånger, här är ett exempel.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 11:14

  • En Kommentar

    • Lars skriver:

      Hej igen

      Nu har jag anmält förpackningen till KO, så får vi kanske vad det lider, svart på vitt på om jag har rätt i min kritik eller bara är en ”gnällig gammal gubbe” 🙂

      Lars

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.