I lågkonjunkturens skugga växer marknaden för begagnade prylar. I fjol annonserades varor och tjänster för 193 miljarder kronor ut på köp- och säljsajten Blocket – 20 procent mer än 2007. Det läser jag i en TT-artikel som publiceras i flera tidningar.
I fjol annonserades varor och tjänster för 193 miljarder kronor ut på köp- och säljsajten Blocket – 20 procent mer än 2007.
– Det mesta säljs på en gång. En undersökning vi har gjort visar att 61 procent av varorna som privatpersoner annonserar ut säljs på mindre än en vecka, säger Blockets marknadschef Anna Björklund till TT.
Blocket har blivit en kassako för sin ägare. I fjol kunde Schibstedkoncernen, som äger drygt 18 procent av Blocket direkt och resten indirekt genom Aftonbladet och Svenska Dagbladet, plocka ut 175 miljoner kronor i utdelning för 2007.
Annonsvärdet på Blocket motsvarar cirka sex procent av bruttonationalprodukten för 2008, skriver TT.
Trots att artikeln påstår att det är en effekt av lågkonjunkturen, ställer jag mig frågande. Jag tror snarare att det är så att folk har kommiut underfund med att det här är ett billigt och snabbt sätt att bli av med överblivna grejor. Mycket enklare, och billigare, än de traditionella radannonserna, dessutom når man hela landet. Själv har jag sålt ungarnas urvuxna cyklar den här vägen.
Andra bloggar om: Blocket, Köp- och säljsajt, Internet
Lämna ett svar