Vanlig punkteringssprej, som säljs på mackar runt om i landet, kan förvandla bildäcket till en bomb. Drivgasen i sprejen har samma sprängkraft som trotyl. Efter två dödsolyckor kräver Däckspecialisternas riksförbund ett stopp, läser jag i Ny Teknik.
De flesta tillverkare använder en blandning av propan och butan som drivgas, det vill säga gasol. I ett slutet kärl kan gasol i en viss blandning med luft få stor sprängkraft.
– Men bara om proportionerna är de rätta, någonstans mellan 5 och 10 procent gasol. Annars händer ingenting, säger Joakim Häggvall, forskare och riskanalytiker på Foi.
Den olyckliga bränsleblandningen i ett däck kan uppstå på två sätt. Det ena är att man tidigt upptäcker en pyspunka, och fyller på ett trycksatt däck med punkteringssprej. Det andra motsvarar det troliga scenariot i olyckan: Man blåser upp ett tomt däck med punkteringssprej, men det fortsätter att pysa ut. Sedan trycker man in luft i däcket inför en reparation. Tillför man värme exploderar blandningen.
Två explosioner har inträffat vid däckverkstäder i Sverige, och det gör att Däckspecialisternas riksförbund DRF nu vill förbjuda punkteringssprejen.
– Det finns flera risker med att använda punkteringssprej. Dels kan den spik eller det föremål som orsakat punkteringen ligga kvar i däcket och nöta ett hål, som leder till en olycka. Dels kan drivgasen i däcken orsaka en explosion vid en fordonsbrand, eller brand i ett förråd där däck förvaras. Vi har påbörjat en dialog med myndigheterna, säger Anders Karpesjö, vd på DRF till Ny Teknik.
Andra bloggar om: Däcksprej, Olycka, Punkteringssprej, Säkerhet
[…] att snabblaga punkteringar är på tapeten igen. För snart ett år sedan berättade Ny Teknik om sprejens farlighet, och nu har Sydsvenskan hunnit […]