Till dem som ger lägst service till kunderna hör Ikea, Netto och Lidl. Det visar en färsk undersökning av servicenivån hos stora affärskedjor i lågkonjunkturens Sverige som tidningen Market låtit göra. Undersökningen refereras i GP och i Metro.
Personal som jobbar som säljare i detaljhandeln är dåliga på att säga hej till kunderna när de kommer in i butiken. Inte heller är personalen bra på att söka kontakt. Men när de själva blir uppsökta av kunderna är de trevliga, skriver GP.
Optiker- och hemelektronikbranschen fick förhållandevis höga betyg i undersökningen medan klädbranschen med vissa undantag fick låga betyg.
– I kedjor där personalen har hög kunskapsnivå och jobbar med komplicerade produkter finns den bästa servicen. De med sämst betyg har valt ett koncept med ett större inslag av mekanisk försäljning, vilket ofta leder till sämre insikt om servicens betydelse. Dessa kedjor saknar ofta riktlinjer för kundbemötande, säger See You:s vd Robert Eriksson till Market enligt GP.
GP har också en sammanställning av resultaten:
Bäst på kundbemötande:
(Svaren är angivna i procent av max 100 procent.)
1. Apoteket 84,2 procent
2. Beijer Bygg 80,2 procent
3. Synsam 79 procent
4. JC 76,8 procent
5. Statoil 76,7 procent
Sämst på kundbemötande:
1. Netto 20,5 procent
2. Coop 24,2 procent
3. Lidl 25,3 procent
4. Axfood/Willys 32,3 procent
5. Ikea 36,5 procent
Metro har en mer utförlig sammanställning av resultaten.
Andra bloggar om: Service, Kundbemötande, Detaljhandel
Lämna ett svar