Från halvårsskiftet gäller nya regler när det gäller påståenden om livsmedel och hälsa. En ny EG-förordning som gäller näringspåståenden och hälsopåståenden om livsmedel införs.
Den innebär bland annat att företag som vill använda hälsobudskap för att marknadsföra livsmedel framöver måste få dem godkända. Reglerna gäller för alla kommersiella hälsobudskap som används för livsmedel, inklusive kosttillskott.
Reglerna innefattar inte bara texter, utan också bilder, grafik eller symboler, oavsett form. Tillämpningen gäller bland annat förpackningar, produktdatablad samt annonser och reklam i alla slags medier, även Internet.
I förordningens bilaga finns fastställda villkor för användningen av näringspåståenden. Ett typiskt näringspåstående är ”rik på C-vitamin”. Regler finns för bland annat ”låg”, ”fri från”, ”innehåller”, ”högt innehåll av”, ”minskat innehåll av” samt ”ökat innehåll av” av olika näringsämnen. Även begrepp som ”utan tillsatt socker”, ”light” och ”naturlig” regleras.
Mer om den nya förordningen kan du läsa på Livsmedelsverkets webbplats.
Andra bloggar om: Livsmedelsverket, EU, Hälsa, Hälsopåståenden, Hälsoargument, Livsmedel
Lämna ett svar