Elräkningar, banktjänster och transporter. Det är vad konsumenter i EU är mest missnöjda med, visar en ny studie som TT berättar om.
Mindre än hälften av dem som åker buss, tunnelbana, tåg och spårvagn är nöjda konsumenter. Det är också den konsumentgrupp som har mest problem, enligt EU-kommissionens stora konsumentkartläggning.
Även om transporter får lågt betyg, är EU-kommissionen ändå mest bekymrad över elmarknaden.
– Eftersom det är en så viktig del i hushållens budget har jag beslutat att göra en särskild undersökning av elmarknaden under 2009. Europas konsumenter förtjänar bättre, säger EU:s konsumentkommissionär Meglena Kuneva.
En annan sektor som klarar sig dåligt är banktjänster. EU-kommissionen skriver att det är få som byter bank och att det är svårt att jämföra bankernas utbud, skriver TT.
Vi kan väl hoppas att detta ger resultat i form av åtgärder. Hoppet finns, konsumentkommissionären är betydligt mer aktiv än vår egen konsumentminister, Nyamko Sabuni.
Andra bloggar om: Elbolag, Elmarknad, Banker, Transporter, EU
Lämna ett svar