KO menar att konsumentavtal som förlängs automatiskt när avtalsperioden går ut är oskäliga. Därför tar nu KO ett av bolagen som använder metoden, Canal Digital, till Marknadsdomstolen. En fällande dom kan få stor betydelse för flera branscher, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Konsumentombudsmannen, KO, anser att Canal Digitals avtalsvillkor för digital-tv-abonnemang innehåller så kallad negativ avtalsbindning. Det innebär att konsumenten blir bunden av ytterligare en abonnemangsperiod om han eller hon inte säger ifrån. Vid negativ avtalsbindning ligger ansvaret för att vara vaksam på konsumenten. Det är konsumenten som måste agera för att ta sig ur ett avtal. Det räcker inte att bindningstiden går ut för att ett abonnemang ska sluta gälla.
Negativ avtalsbindning av konsumentavtal förekommer i flera olika branscher. KO menar att detta bara är tillåtet i undantagsfall. Digital-tv är inte ett sådant undantagsfall enligt KO som därför kräver att Marknadsdomstolen förbjuder Canal Digitals automatiska förlängning av digital-tv-abonnemang.
– Automatisk förlängning binder upp konsumenter som inte agerar. Det gynnar säljaren på konsumentens bekostnadt, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.
Uppdatering: KO förlorade målet, enligt SvD. I domen kan man läsa att att Canal Digitals avtal inte handlar om negativ marknadsföring därför att: ”Genom de aktuella avtalen har Canal Digital och kunden uttryckligen kommit överens om vad som ska gälla om uppsägning inte sker, dvs. om båda parter förhåller sig passiva”.
Det gäller alltså att lusläsa avtalen framöver!
Andra bloggar om: Avtalsförlängning, Canal Digital, KO, Marknadsdomstolen
Lämna ett svar