Svaret är naturligtvis nej! På samma sätt som för övriga media måste du vara kritisk. Själv litar jag inte ett ögonblick på en medicinsk nyhet i kvällspressen, medan många morgontidningar har hög trovärdighet i mina ögon. Jag vet att de kollar noga.
Bloggkändisen Blondibella, Isabella Löwengrip, har i mina ögon en trovärdighet som är sämre än kvällstidningarna. I flera artiklar har tidningen Dagens media avslöjat hur hon utnyttjar sitt kändisskap.
Efter Dagensmedia.ses artikel om Löwengrips jakt på gratiskläder inleder Konsumentverket en ny granskning av bloggen. ”Blondinbella är en förebild, det är klart att många vill ha samma kläder som henne”, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket.
Hon tycks ha det illa ställt, trots alla uppgifter om motsatsen. I ett mejl till företaget Ekolådan försöker hon tigga gratismat till sin nya lägenhet. Stackars flicka, hon kanske har shoppat upp alla pengar!
Bioteknikbolaget Q-Med erbjuder unga kvinnliga bloggare att testa företagets produkter i utbyte mot rätt publicitet, berättar nättidningen Realtid.
Beatrice Birkeldh, 21, och fjorton andra unga bloggerskor fick ett mejl från Q-Med:
”Du kommer att få prova Restylane och Macrolane under ett år mot att du skriver om behandlingarna och produkterna regelbundet på din blogg under ett år.”
Kanske insåg Betrice Birkeldh, som jobbar som reporter på Expressen Fredag, att det fanns ett större intresse för att berätta om börsbolagets marknadsföringsmetoder än om produkterna, berättar Realtid. Q-med har nu backat från metoden.
Betyder bloggvärlden verkligen något för företagen? Jodå, jag loggar mina besökare och kan se detta. Har jag skällt på något företag kan jag ge mig sjutton på att företaget besöker just detta inlägg inom några dagar. Detsamma gäller politiker, Regeringskansliet är en återkommande gäst på bloggen.
Om jag har haft några fringisar? Visst, en gång fick jag ett recensionsexemplar av en bok. Visserligen har det förekommit att jag har blivit ombedd att köra reklam på bloggen, men dessa erbjudanden har jag avvisat. Möjligtvis skulle jag kunna köra reklam för konsumentgranskningar, typ Rå&Rön, men några sådana propåer har aldrig kommit.
Jag lär aldrig bli rik på min blogg, men det är inte det som driver mig!
Inlägget är pingat till Intressant.
Andra bloggar om: Blondibella, Isabella Löwengrip, , Q-med, Bloggare, Trovärdighet, Reklam, Marknadsföring
[…] det är inte bara fejkade bloggar som är problemet. Ett större är köpta bloggare. Den mest kända är väl Blondinbella, som säljer sitt utrymme till […]