Redan i slutet av 2007 fick Ica-banken på tafsen för att de skickat ut Ica-kort med Mastercard-koppling, utan att kunderna beställt dem. Nu kritiseras banken för ett nytt försök i samma riktning, läser jag i SvD.
Nu meddelar Konsumentverket att man anser att Ica-banken, i samband med marknadsföringen av sitt bankkort kopplat till Mastercard, brutit mot marknadsföringslagen.
Kunden tillåts inte göra ett aktivt val och förfarandet medför även en risk för att konsumenten betalar för en produkt som man inte beställt eller tror att bankkortet är en förnyelse av ett tidigare kort med andra villkor, menar Konsumentverket.
Annika Hernodh, som är chefsjurist på Ica-banken, menar att banken tagit lärdom av Konsumentverkets kritik i samband med kampanjen 2007 och bättrat sig.
– Vi tycker att vi har varit tydliga med att kunden aktivt måste använda kortet för att avtalet ska börja gälla, säger hon till SvD.se.
Hon planerar att lämna in ett yttrande till Konsumentverket senare i veckan, skriver tidningen.
Undrar bara vad ” kunden aktivt måste använda kortet för att avtalet ska börja gälla” betyder? Ett Icaa-kort kan ju fungera så att man sätter in pengar och sedan betalar i sin Ica-butik med det!
Andra bloggar om: Ica, Ica-banken, Konsumentverket, Kreditkort
Lämna ett svar