Liftkorten är en vinstmaskin för liftföretaget Skistar. Sedan 2000 har bolaget höjt priserna med i snitt 33 procent – dubbelt så mycket som inflationen stigit med under samma period. I år höjs priserna med nästan 5 procent, avslöjar DN.
Skistar är Sveriges ledande ägare av alpina skidanläggningar, med anläggningarna i Sälen, Åre och Vemdalen. Med de norska anläggningarna i Trysil och Hemsedal är Skistar också ledande på den nordiska marknaden. Nästan vartannat liftkort som säljs i Sverige säljs av Skistar.
Det genomsnittliga liftkortspriset hos Skistar har stigit med 33 procent mellan halvårsskiftet 2000 och halvårsskiftet i fjol. Under samma period har de genomsnittliga konsumentpriserna, räknat som konsumentprisindex (KPI), stigit med mellan 16 och 17 procent – alltså hälften så mycket.
För säsongen 2008/09 höjs priserna i snitt med 4,7 procent.
Skistars finansdirektör Magnus Sjöholm försvarar prisökningarna.
– Man måste också se till hur mycket vi har investerat i verksamheten de här åren, säger han.
Skistar har gått med vinst varje år under perioden som DN Ekonomi granskat. Vinsterna har dessutom stigit varje år, med undantag för säsongen 2006/07. Ett ovanligt blidväder i december och januari gjorde att försäljningen i Sälen rasade.
Själva rörelsen efter avskrivningar gick i fjol med drygt 300 miljoner kronor i vinst, på en omsättning på 1,5 miljarder kronor. Rörelsemarginalen – vinsten efter avskrivningar i förhållande till omsättningen – var runt 20 procent. Målet för Skistar är 22 procent, enligt DN.
En vinst på 20 procent är väldigt hög. För oss konsumenter är det svårt att göra något mer än att uttrycka vårt missnöje. Skistar har i princip monopol på marknaden.
Andra bloggar om: Liftkort, Skistar, Svenska skidorter, Utförsåkning
Lämna ett svar