Testfakta har testat 8 olika elektriska kylboxar av enklare typ.
Den som är avsedd att användas i bilen och ansluts till bilens eller båtens 12-voltssystem.
En kylbox främsta uppgift är att vara kall. Bara två av kylboxarna höll 8 grader, den temperatur som rekommenderas för kylskåp, visar Testfaktas mätningar.
Testet var uppdelat i tre olika moment:
- Hur kallt blir det i boxarna?
- Hur bra skyddar boxarna från värmen om de inte är inkopplade?
- Hur mycket effekt drar boxarna för att hålla kylan?
När det gällde den viktigaste delen, kyleffekten, var skillnaderna stora. Boxarna startades i sommartemperatur, 27 grader. Efter 16 timmar mättes temperaturen. Dometic och Evercool var kallast med en temperatur på åtta grader. Sämst var Julas box som bara kom ner till 19 grader.
Isoleringsförmågan testades med hjälp av ett innehåll av fem liter femgradigt vatten. Efter åtta timmar mättes vattentemperaturen och i två boxar, Jula och Mobicool, hade vattnet blivit varmare. Kallast var återigen vattnet i Dometic och Evercool med 11 grader.
Energiförbrukningen spelar roll, speciellt då bilens eller båtens motor är avslagen. Högre förbrukning innebär att batteriet laddas ur snabbare. Klart energisnålast var Waecos box som drog 38 watt när den arbetade mest.
Testets två dyraste boxar, Dometic och Waeco, var bäst. Enda boxen som höll någorlunda jämna steg var Evercool. Hade det inte varit för en hög elförbrukning så hade den legat i topp, summerar Testfakta.
För den som vill ha en betydligt kallare box, som klarar att frysa isbitar är det så kallad absorptionsteknik som gäller. De boxarna kan drivas både med 12 volt, 220 volt och gasol. De är populära i husvagnar och båtar. Men priset är betydligt högre. De kostar från ungefär 3 000 kronor och uppåt, påpekar Testfakta.
Även DN och GP har artiklar om testet och en sammanställning av resultaten.
Lämna ett svar