Om en resa ändras efter att den har bokats så kan resenären ha rätt till ersättning. Researrangören Apollo fråntar sina kunder den rätten. Oskäligt anser Konsumentombudsmannen, KO, som nu tar Apollo till Marknadsdomstolen, berättar KoV i ett pressmeddelande.
Om Apollo ändrar en restid med mer än åtta timmar kan deras kunder avstå resan. Däremot ger Apollos avtalsvillkor inte rätt till annan ersättning än återbetalning av resans pris. Varken skadestånd eller ersättningsresa erbjuds. Enligt KO strider detta mot lagen.
En semesterresa innehåller mer än bara charterresan som man köper av en researrangör. Ofta har resenären köpt anslutande resor, tagit ledigt från jobbet och kanske köpt biljetter till evenemang på resmålet. Om en resa ändras så mycket att resenären inte längre kan eller vill genomföra den har han eller hon därför rätt till kompensation enligt paketreselagen. Det kan vara skadestånd för utgifter eller rätt till en ersättningsresa.
KO anser att villkoren är oskäliga och gynnar bolaget på konsumenternas bekostnad. Därför vill KO att Marknadsdomstolen förbjuder villkoren.
Andra bloggar om: Resor, Charterresor, Apollo, KO, Konsumentverket
[…] har dragit researrangören Apollo inför Marknadsdomstolen för sina resevillkor. Nu har utslaget kommit och […]