Allt fler bolag satsar på försäljning av elavtal på gator, events och i köpcentrum, läser jag i SvD. Men försäljarnas metoder uppskattas inte alltid av kunderna.
Förra året ökade klagomålen mot elbolagen betydligt. Under 2008 tog Konsumenternas elrådgivningsbyrå alltså emot runt 80 anmälningar, mot inte en enda för år 2007.
Det handlade bland annat om kunder som anser sig ha blivit utsatta för bristfällig information, falsk marknadsföring och i de värsta fallen även bedrägeri. Elbolagen skyller ofta på samarbetspartners i form av säljbolag.
Enligt Konsumentverket spelar det ingen roll om ett företag har en samarbetspartner som beter sig felaktigt.
– Nej, absolut inte, huvudansvaret ligger alltid på elbolaget, säger Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket, till SvD.se.
Hon tror att den stora ökningen av klagomål beror på att den här typen av försäljning inte förekommit så länge när det gäller el och att många företag, anlitar firmor som sköter försäljningen. Då blir kontrollen av försäljningen begränsad.
Elbolagen säger att gatuförsäljningen blivit det bästa alternativet sedan många konsumenter blockerar sina telefonnummer mot telemarketing och eftersom erbjudande som skickas hem till privatpersoner inte heller attraherar många kunder, enligt SvD.
Med en dåres envishet vill jag hävda att du aldrig ska teckna några avtal på gatan eller vid ett tillfälligt försäljningsställe – då är du rättslös. Uppge heller aldrig namn, adress eller personnummer. Tycker du att erbjudandet är intressant, kontakta bolaget direkt.
Andra bloggar om: Elbolag, Elavtal, Gatuförsäljning, Konsumenternas elrådgivningsbyrå
Lämna ett svar